کد خبر : 52530
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳

آنچه ممکن است در حافظه تاریخی مردم کهگیلویه بزرگ کمرنگ شده باشد/سید محمد موحد نماینده سخت‌ترین و بحرانی ترین دوران کهگیلویه بزرگ

آنچه ممکن است در حافظه تاریخی مردم کهگیلویه بزرگ کمرنگ شده باشد/سید محمد موحد نماینده سخت‌ترین و بحرانی ترین دوران کهگیلویه بزرگ
سید محمد موحد نماینده سخت‌ترین و بحرانی ترین دوران کهگیلویه بزرگ

دهدشت نیوزر

آنچه ممکن است در حافظه تاریخی مردم کهگیلویه بزرگ کمرنگ شده باشد

سید محمد موحد نماینده سخت‌ترین و بحرانی ترین دوران کهگیلویه بزرگ

قضاوت عملکرد سید محمد موحد در دهه ۷۰ نیازمند انصاف ، بررسی ،تحقیق ، مطالعه و درک صحیح از شرایط سیاسی و اقتصادی در آن برهه از تاریخ می‌باشد.

طبق آمار های ارائه شده بالاترین تورم و بدهی های ارزی ایران در سال‌های اوایل دهه ٧٠می‌باشد

دهه ۷۰ دوران پسا جنگ تحمیلی میزان خسارت مالی وارد شده به ایران در جنگ تحمیلی رقمی معادل ۴۴۰ میلیارد دلار برآورد شده است ، این رقم با نرخ ارز رسمی ۴۵۰۰ تومان نزدیک به دو تریلیون تومان می‌باشد کل درآمد نفتی ایران از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۸۳ معادل ۴۳۲ میلیارد دلار گزارش شده است‌.
جبران خسارات شدید مالی و اجتماعی ناشی از جنگ تحمیلی نیازمند ٢تا ٣دهه زمان می باشد.
بحران‌ بدهی های ارزی در ابتدای دهه ۷۰ یکی از نقاط مهم تاریخ اقتصاد ایران می باشد .
عدم آمادگی کشور، عدم همکاری های بین المللی ،مصارف مورد نیاز جهت سازندگی کشور در دوران پس از جنگ تحمیلی ، عدم تعادل های تراز پرداخت های داخلی و خارجی ،عدم آمادگی سیستم های بانکی ، ذخایرمورد نیاز و گردش نقدینگی عوامل مهم بحران های اقتصادی در دهه ٧٠ بود .
ایران تقریبا در انزوای کامل کمک‌های رسمی ،مرسوم و متداول دولتی و بین المللی چه در سطح بدهی‌های رسمی دولتی کشور که در کلوپ پاریس مورد بررسی قرار می گرفت و چه در بخش بدهی های بخش خصوصی که در کلوپ لندن بهش پرداخت می شود تقریبا درب این کلوپ ها برای ایران بسته شده بود.
مجلس سوم ،چهارم ،پنجم و ششم به سفارش حضرت امام خمینی می‌بایست بر روی بازسازی خسارات ناشی از جنگ متمرکز می‌شدند.
شهرستان کهگیلویه با مرکزیت شهر دهدشت در سال‌های قبل از انقلاب با هدف اسکان عشایر ایجاد گردید.

با شروع انقلاب در سال ١٣۵٧ و جنگ تحمیلی سال ١٣۵٩برای ایجاد زیرساخت‌های شهری و رفع محرومیت زدایی در این شهرستان فرصتی فراهم نشد، به طوری که بودجه عمران و توسعه زیرساخت‌های دو شهرستان کهگیلویه و گچساران به صورت کاملاً مشترک و سهم گچساران از این بودجه بیش از ٧٠ درصد بود .

شهرستان کهگیلویه در ده ٧٠ با بیش از ۱٠۵٠ روستا که قریب به ۷۰ درصد آنها فاقد آب آشامیدنی، ۸۰ درصد فاقد زیرساخت‌های برق پایدار و ۴۰ درصد آنها از نعمت هرگونه جاده روستایی محروم بودند.

مردم عشایر نشین شهرستان کهگیلویه با بحران‌های متعددی از قبیل نبود مراکز بهداشت و درمان ،بی‌آبی ،برق پایه‌ دار ، آب ،گاز ، زیر ساخت های آموزشی ،جاده‌های روستایی و شهری مواجه بودند که ناگزیر برای رفع نیازهای اولیه خود به شهرستان های گچساران و بهبهان وابسته بودند.

در دوران قبل از حضور سید محمد موحد در مجلس شورای اسلامی نگاه دولت و دستگاه‌های اجرایی به کهگیلویه همانند یک شهرستان مستقل نبود و این موضوع مانعی برای اخذ بودجه های مستقیم به این شهرستان شده بود .
سید محمد موحد در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۷۱ به عنوان نماینده شهرستان گچساران و مناطق عشایر نشین کهگیلویه وارد مجلس شورای اسلامی شد.
استقلال بخشیدن به شهرستان کهگیلویه و ایجاد بودجه مستقل از گچساران برای شهرستان کهگیلویه مهمترین دست آورد سید محمد موحد در اولین دوره حضور خود در مجلس شورای اسلامی بود.
رشد زیرساخت‌های های توسعه در شهرستان کهگیلویه که تا قبل از حضور ایشان در مجلس از آن محروم و خارج از دستور دولت بود بسیار چشمگیر و ستودنی بود تا جایی که زیرساخت‌های ایجاد شده در شهرستان کهگیلویه در سال‌های ۷۰ با زیرساخت‌های شهرستان گچساران برابری و حتی با کیفیت‌تر تلقی می‌شد
با بررسی برخی فاکتور های مهم و مستند می‌توان دریافت که شهرستان کهگیلویه با تنوع روستایی و شهری خیلی زیاد و محرومیت بالا در رشد شاخص های توسعه نسبت به ٢ شهرستان دیگر در دهه ٧٠ پیشتاز بود .

در حالی که دوران طلایی رونق بازار نفت و توجه دولت ها به ایجاد زیر ساخت های توسعه پایدار در مناطق کم برخوردار در دوران پس از دهه ٧٠ و اواخر دهه ٨٠ بوده است، به جرات می توان گفت سید محمد موحد نماینده سخت‌ترین و بحرانی ترین دوران کهگیلویه بزرگ می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

http://dehdashtnews.ir/?p=26405